Ben White tries to refute fact that 99% of Palestinian “refugees” are NOT real refugees

There are good humanitarian-based arguments for maintaining current UNRWA funding until a long-term solution can be found, but there can be no serious argument to maintain the fiction that there are over 5 million actual Palestinian refugees and that these non-refugees of Palestinian descent should be “repatriated” to a place they never once stepped foot. 

Contrary to media claims, BDS activists are not “human rights” activists

It is entirely logical for Israel to not allow BDS activists into the country. It is not because they are documenting human rights violations – human rights organisations work freely in Israel. It is because they have made the choice to join a movement whose stated aim is to harm Israel. Why do such people have the right to enter the country they seek to harm?

Guardian’s Ian Black covers for Mahmoud Abbas’s assault on historical truth.

There seems to be no limit to the lengths the Guardian will go to ignore, obfuscate or excuse Palestinian extremism, incitement or historical revisionism.  Their former Middle East Editor, Ian Black, provided his take on Mahmoud Abbas’s recent speech in Ramallah and characteristically airbrushed the most indefensible parts in order to maintain the narrative of a ‘moderate’, even “principled” Palestinian President.

UKMW prompts Guardian correction to op-ed claim Ahed Tamimi is a “peaceful” activist

An op-ed in The Guardian by radical anti-Israel activist, and Code Pink co-founder, Medea Benjamin, included the outrageous claim that Ahed Tamimi, the Palestinian teen who was captured on video assaulting an Israeli soldier, was a “PEACEFUL human rights activist”.
Following communication with UK Media Watch, the Guardian agreed to amend the sentence and remove the word “peaceful”.

UK media airbrush Abbas’s anti-Jewish remarks from report on PLO conference.

The low lights of a diatribe against the world in Ramallah last night by the Palestinian “president”, who today celebrated the 12th year of a 4 year term, included his characterisation of Israel as a European “colonialist project, which has nothing to do with the Jews”. Thus far, among UK media outlets, only The Telegraph covered Abbas’s speech. However, their article ignored his antisemitic smear.

Guardian provides platform for War on Want’s unbridled hate against the Jewish state

Contrary to what Rehman and countless other Guardian contributors and journalist have alleged, BDS is not a ‘progressive’ civil rights movement, but represents quite the opposite: a regressive campaign by radical activists, all of whom share an unhealthy fixation on the ‘sins’ committed by a historically oppressed minority, and some of whom openly seek to turn back the clock on Jewish civil rights by denying Jews, and only Jews, the right to self-determination and freedom

Leading Irish newspaper honours Israel-Nazi comparison as “letter of the week”

In addition to the incendiary, hateful, anti-historial and intellectually unserious nature of the charge that Israeli “atrocities” against Palestinians are anywhere in the same moral universe as Nazi atrocities against the Jews, such comparisons of are defined as a form of antisemitism by the EU Parliament and the International Holocaust Remembrance Alliance, of which Ireland is a member.

UKMW prompts correction to Indy claim that ‘Israel killed’ Mohammed al-Durah

An Independent article on the death of a Palestinian man on the Gaza border, during clashes with Israeli soldiers last month, included a passage suggesting that his death evokes Israel’s “killing”, in 2000, of a 12 year old Palestinian boy named Mohammed Al Durah. However, the article erroneously suggested that Israel’s responsibility for the young boy’s death was an indisputable fact.

UKMW prompts correction to Daily Mail article accepting Hamas claim “Israel killed” Ibrahim Abu Thuraya

UK Media Watch prompted a correction to a Daily Mail article which reported, as if it’s a fact, Gaza Health Ministry claims that Israel killed Ibrahim Abu Thuraya during violent protests on the Gaza border last month. The new article has several additional sentences outlining the IDF statement which casts serious doubt about these Palestinian claims.

Guardian quote from Palestinian ‘heroine’ Ahed Tamimi omits bit where she supports suicide bombing

The Guardian report, through their egregious omission, as well as legitimising a risible comparison between Tamimi and the Pakistani heroine, obfuscated the Palestinian teen’s disturbing support for murdering Israeli civilians – representing yet another example of the media group’s ongoing efforts to whitewash widespread Palestinian support for violence.

When is a humanitarian crisis not important? When Israel is part of the solution.

The Israeli government now partners with the most powerful country in the world to provide energy for tens of millions of Africans. Yet somehow, there was no coverage of this story in the media. This is a significant development in dealing with a central humanitarian issue that has seen regular coverage over the past few years. Yet when Israel gets involved the pens fall silent. Why? Why is there an aversion to reporting a positive story about Israel?

UK media ignore Abbas’s accusation that Jews are liars by nature

During his speech in Istanbul, Mahmoud Abbas not only claimed that Jews fabricate their history in the land – reinforcing the Palestinian lie that Jews have no connection to Jerusalem – but that Jews are liars by nature. Remarkably, even UK media outlets which covered Abbas’s Istanbul address and cited some of his remarks (such as the Guardian, Telegraph and Times of London) managed to ignore the antisemitic part.

UKMW prompts Times of London correction to claim E. Jerusalem Palestinians have ‘no political rights’.

An article in the Sunday Times on US recognition of Jerusalem as Israel’s capital included the false claim that east Jerusalem Palestinians, who are permanent residents but not citizens, have “no political rights”. After communication with UKMW, editors agreed to amend the passage to reflect the fact that east Jerusalem Palestinians have the right to vote in local elections and to run for city council.

As US recognises Jerusalem as capital, UKMW prompts correction to FT claim Tel Aviv is capital

K Media Watch and CAMERA have prompted countless corrections on the same inaccuracy – the claim that Tel Aviv is Israel’s capital. However, it’s particularly interesting that on Thursday, the day in which Donald Trump’s impending decision to officially recognize Jerusalem as Israel’s capital was the big story, the Financial Times joined the list of media outlets who’ve made some version of this error.

UKMW prompts correction to Times of London claim Sharon visited “al-Aqsa Mosque”

As we explained in our complaint to Times editors, the language used by their reporter erroneously suggests that then opposition leader Ariel Sharon visited a uniquely ‘Muslim’ holy site, when in fact his 34 minute tour was to the Temple Mount (Judaism’s holiest site).  Though al-Aqsa Mosque is located within the larger Temple Mount compound, Sharon did not visit the mosque itself.

Could everything the Guardian tells you about Israel’s “most right wing government ever” be wrong?

There is a clear picture being presented by the Guardian, whereby the Israeli government is becoming more and more extreme, making life for Israel Arabs a misery with no prospects for improvement. But is this really true? An examination of the record of this government reveals a very different picture – this much maligned government has actually done a very significant amount to improve the lives of Israeli Arabs.

Channel 5 presenter Chris Tarrant fails to challenge “Jews are good with money” claim

What makes an editor leave in a comment such as “Jewish people are good with money”? And what makes the main presenter not pick up such a comment? This was the scenario in Chris Tarrant’s Extreme Railways shown on Channel 5 on Monday night when Tarrant visited Jordan and Israel. In Jordan he travelled the route of the now defunct Hejaz Railway and visited Petra.

Why do so many journalists peddle the lie that Tel Aviv is the capital of Israel?

The repeated media lie that ‘Tel Aviv is Israel’s capital’ represents a broader UK media pattern of what we call ‘advocacy journalism’: the belief held by many reporters that they have a moral duty (in the spirit of ‘comforting the afflicted and afflicting the powerful’) to advocate on behalf of Palestinians and give credence to their narrative, a duty which transcends their ethical responsibilities as professional journalists to be objective and tell the truth.  

Daily Mail gratuitously highlights “orthodox Jewish” faith of Londoners accused of assault

Would the Daily Mail ever describe an attack in London by black men on a Jewish man as a ‘black attack’ or highlight the attacker’s skin colour in the headline?  Unless there’s recently been a spate of such acts of violence in London by orthodox Jews, we fail to see why the religion of these alleged attackers is pertinent to the story at all.  

UKMW prompts Daily Mail to remove word “tentacles” in reference to pro-Israel group in UK

Following our complaints to Daily Mail editors, we received a reply from the journalist who wrote the piece, apologising for using the word “tentacles” to describe the influence of a pro-Israel group in the UK. He explained that he was unfamiliar with its antisemitic associations and informed us that the word would be removed from the op-ed. 

Israel is not a uniquely bad country. Guardian coverage of Israel is uniquely bad journalism.

Israel, and only Israel, is judged exclusively by a list of its (perceived and real) flaws. With remarkable confidence, journalists throw together opinions, a few stories, select quotes, and feelings of impending doom – and hey presto, Israel is demonised. Israel is not a uniquely bad country. Journalism about Israel is often uniquely bad journalism

UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

A Guardian editorial claimed that Israel has ‘banned’ Arab political parties. In fact, as we noted in a complaint to editors, though there was, in 2009, a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties due to allegations they supported terrorism, the Israeli Supreme Court overturned the ‘ban’ only two weeks later, before it could go into effect.  The Guardian upheld our complaint and issued a correction.

Mahmoud Abbas’s Guardian op-ed illustrates the dishonesty of the ‘Palestinian narrative’

Beyond the specific lies and distortions in Abbas’s Guardian op-ed lay a broader one: that Palestinians are victims who possess no moral agency and that Palestinian leadership shares no responsibility for their people’s suffering.  It’s not merely unfair to assigned exclusive blame to Israel for every conceivable Palestinian failure, but also suggests a fundamental flaw in the Palestinian national movement. 

Guardian suggests existence of Haredi-only Israeli hospitals

The Guardian’s suggestion that there are haredi-only hospitals is just absurd, as anyone familiar with Israeli hospitals would surely know.  Whilst Bikur Cholim Hospital in Jerusalem likely treats a large number of Haredim (due to its close proximity to Haredi neighborhoods), like all Israeli hospitals, it treats all patients who come through its doors, regardless of religious background.