Month: June 2016

Times of London again suggests that Tel Aviv is Israel’s capital (Update)

In 2014, we prompted a correction to a Times of London print article that falsely claimed Tel Aviv was Israel’s capital – an error that other news outlets, including the Guardian have been forced to correct over the years. Today, we noticed that Times of London made a similar error in an article on Turkey’s recent reconciliation with Israel (Isolated Turkey mends ties with Russia, Israel and perhaps Egypt, June 28th.)

Reporter at US State Dep’t briefing repeats lie that Israel cut off water to Palestinians

As we clearly demonstrated when this libel first appeared in the British media, the claim (citing Palestinian government officials) that “Israelis cut off water supplies” to West Bank Palestinians is completely untrue. Our communication with COGAT (the Israeli authority in the territories) and Merokot (Israel’s water carrier) revealed the following.

British media ignore Mahmoud Abbas’s antisemitic ‘poisoning the wells’ libel

Palestinian antisemitism is one of the more under-reported political pathologies within the region, and the failure of journalists and editors to deal honestly with the injurious impact of this enduring hatred contributes to the British public’s egregious misunderstanding of both the root cause of the Israeli-Palestinian Conflict and the endemic backwardness and underdevelopment within Palestinian society.

UK Media Watch prompts Telegraph correction to innacurate Michael Oren quote

Our colleague Gilead Ini recently posted at CAMERA about a fascinating row that erupted on Twitter and “then spread to journalists and their followers, and eventually to the pages of The New York Times.” Ini characterized it as “a series of misquotes, distortions, and out-of-context comments contributed to the idea that Michael Oren, Israel’s former ambassador to the U.S. and a current Knesset member, had advised Donald Trump to play up the Muslim background of the man who murdered 49 people at a Orlando nightclub”.

Independent and Times of London make only superficial revisions to water libel stories

1) There have indeed been water shortages since the start of Ramadan (and since the start of the summer heat), but these were caused naturally by an increase in demand and a shortage of supply from the mountain aquifer. 2) This water shortage has affected both Jewish and Palestinian communities in the West Bank. 3) Israel actually increased the water supply to Palestinians in Hebron and Bethlehem, and to all Palestinian communities at night, to accommodate Palestinian Muslims observing the holiday of Ramadan.

Contrary to Indy charge, Israel INCREASED water supply to Palestinians during Ramadan (Updated)

The latest smear against Israel in the British media involves a distortion used repeatedly by mainstream media outlets, NGOs and pro-Palestinian propagandists: the charge that Israel cruelly uses water as a weapon against innocent Palestinian civilians, cruelly denying the population an adequate supply. However, even by the levels of inaccuracy we’re accustomed to, the following headline and photo at The Independent represents an especially egregious example of agitprop being sold as ‘real news’:

‘Sophisticated’ Economist duped by Pallywood tale starring the Tamimis

It’s actually quite extraordinary that a publication which seems to pride itself on peeling off the superficial layers of a story to reveal to readers the story behind the story, published a review of a book featuring the Tamimis without giving readers even the slightest inclination that the family, and the protests they stage, represents something akin to Palestinian street theater, a Pallywood production packaged as real news.