Corrections

UKMW prompts corrections at Guardian, Daily Mail and Indy


Here are recent corrections prompted by UKMW to articles at the Guardian, Daily Mail and Independent.

Guardian

An op-ed published in the Guardian on Feb. 22nd included this passage:

It is against this backdrop that Netanyahu has become the first serving Israeli prime minister to visit Australia (his visit to New Zealand was cancelledfollowing Wellington’s co-sponsorship of the December’s UN resolution).

We complained to Guardian editors as we could find no evidence that Netanyahu was ever scheduled to visit New Zealand. We checked with the Prime Minister’s office and an official confirmed that New Zealand was NOT on the itinerary. On March 1st, Guardian editors replied to our complaint and agreed to remove the false claim in the op-ed.  

They also added the following addendum:

Independent

A March 9th article at the Independent, on reports of an upcoming royal visit to Israel, contained a farcically misleading and obfuscatory history of the Israeli-Palestinian Conflict, and included the following sentence:

As we pointed out to Indy editors, the Palestinians fled following a war of annihilation launched by Arab states on the day of Israel’s birth. The original sentence makes no mention of the war, providing readers with no context whatsoever by which to understand the claim that “700,000 people fled or were expelled from their homes.”

Editors agreed and, on March 15th, added text to the sentence, which now reads:

After the establishment of the Israeli state in 1948 and the Arab-Israeli war which followed, an estimated 700,000 people fled or were expelled from their homes.

Daily Mail

On March 16th, we emailed Daily Mail editors in response to an extremely misleading headline:

As we noted in our communication with Daily Mail editors, the headline they chose to accompany an AP story made it seem as if it was an established fact that Israel was an apartheid state, rather than an intellectually unserious smear by anti-Zionist extremist Richard Falk.  They agreed, and added the word “report” to the headline later that same day.

Tellingly, the report was so widely crticised that it was later withdrawn by the UN and the head of the agency responsible for its publication was forced to resign.

Related Articles:

BBC continues to conceal Gaza missile attacks from its audience (BBC Watch)

5 replies »

  1. Tellingly, the report was so widely ridiculed that it was later withdrawn and the head of the UN agency responsible for its publication was forced to resign.

    I wonder if there was a fully fledged wake at The Guardian. With black armbands being worn the next day. It’s been a really bad last 12 months for Guardianistas.

    • With the pendulum now swinging in the opposite direction, it would be interesting to see if in the not-too-distant future, they start becoming more pro-Israel or at least less anti-Israel. After all, pandering to what is considered fashionable is how these journalistic whores peddle their product.

      • Their anti-Israel stance is too deeply embedded in their bones – bitter left wing students, and now anti-establishmentarian, apologist so-called journalists who tell the stories which fit their narrative, in the style they doctor to fit. They’ll be wearing their tatty keffiyehs forever …

  2. “After the establishment of the Israeli state in 1948 and the Arab-Israeli war which followed, an estimated 700,000 people fled or were expelled from their homes.”
    This correction is half a loaf. The Arabs attacked Israel in order to destroy it. This was in contravention of international treaties, the UN and its charter. But, I guess the Independent’s readership now will at least know there was a war. Doing the minimum.