UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

It’s not at all surprising that a viciously anti-Israel Guardian editorial on the anniversary of Balfour (The Guardian view on Israel and Palestine: escape the past, Nov. 1) included several distortions – including one outright falsehood, which we tweeted about here:

The link embedded in the word “banned”, in the Guardian editorial, takes you to a BBC article from January 2009, which notes a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties (United Arab List-Ta’al and Balad) from running in the following month’s election.  The ban was prompted by allegations that the parties supported terrorism. 

However, as BBC (and other news outlets) reported two weeks later, the Israeli Supreme Court promptly overturned the ban before it could go into effect.  

We followed up our tweet with an email to editors.

A couple of days later, we learned that our complaint was upheld. 

The sentence now reads:

Some political parties from their community have been banned until the supreme court overturned the ban

The correction reads


Related Articles


53 replies »

  1. Its great the guardian issues a correction but the damage to Israels reputation was already done by this article being published in the first place and is just another in a long long list of anti Israel articles published without justification simply to delagitimise the one true democracy in the ME…Am Yisroel Chai!

  2. Remind me again how the Guardian responds to critics who call them a Raging Crew of Antisemites? Oh, yeah. They bitch about the word Anti-Semites. Then they complain about being blackballed by the word Anti-Semites.

    They’re so fucking smart.

  3. Jews celebrate life. Anti-Semites preach death and destruction. That said, I will definitely celebrate the moment the anti-Semites who run the Guardian eat shit, metaphorically or otherwise.

  4. but note that the correction is still wrong, because the “ban” never went into effect (the court overturned it before the election). it’s deliberately misleading because it implies that at some point the arab parties were excluded, which they were not.

    • Also notice that the Guardian doesn’t mention the reason for the initial ban, i.e., support for terrorism, also known as treason. Also notice that the Guardian acts as propagandist for its pets. Also notice the linguistic sleight of hand that turns Arab citizens of Israel into “Palestinians,” as if that had been an exclusive Arab nationality at the time of Israel’s founding. They were no more “Palestinian” than the Jews.