Month: December 2017

When is a humanitarian crisis not important? When Israel is part of the solution.

The Israeli government now partners with the most powerful country in the world to provide energy for tens of millions of Africans. Yet somehow, there was no coverage of this story in the media. This is a significant development in dealing with a central humanitarian issue that has seen regular coverage over the past few years. Yet when Israel gets involved the pens fall silent. Why? Why is there an aversion to reporting a positive story about Israel?

UK media ignore Abbas’s accusation that Jews are liars by nature

During his speech in Istanbul, Mahmoud Abbas not only claimed that Jews fabricate their history in the land – reinforcing the Palestinian lie that Jews have no connection to Jerusalem – but that Jews are liars by nature. Remarkably, even UK media outlets which covered Abbas’s Istanbul address and cited some of his remarks (such as the Guardian, Telegraph and Times of London) managed to ignore the antisemitic part.

UKMW prompts Times of London correction to claim E. Jerusalem Palestinians have ‘no political rights’.

An article in the Sunday Times on US recognition of Jerusalem as Israel’s capital included the false claim that east Jerusalem Palestinians, who are permanent residents but not citizens, have “no political rights”. After communication with UKMW, editors agreed to amend the passage to reflect the fact that east Jerusalem Palestinians have the right to vote in local elections and to run for city council.

As US recognises Jerusalem as capital, UKMW prompts correction to FT claim Tel Aviv is capital

K Media Watch and CAMERA have prompted countless corrections on the same inaccuracy – the claim that Tel Aviv is Israel’s capital. However, it’s particularly interesting that on Thursday, the day in which Donald Trump’s impending decision to officially recognize Jerusalem as Israel’s capital was the big story, the Financial Times joined the list of media outlets who’ve made some version of this error.

UKMW prompts correction to Times of London claim Sharon visited “al-Aqsa Mosque”

As we explained in our complaint to Times editors, the language used by their reporter erroneously suggests that then opposition leader Ariel Sharon visited a uniquely ‘Muslim’ holy site, when in fact his 34 minute tour was to the Temple Mount (Judaism’s holiest site).  Though al-Aqsa Mosque is located within the larger Temple Mount compound, Sharon did not visit the mosque itself.