UK Media Watch

UKMW prompts correction to Daily Mail article accepting Hamas claim “Israel killed” Ibrahim Abu Thuraya

The Daily Mail published a December 22nd story on Ibrahim Abu Thuraya, the disabled Palestinian man killed in disputed circumstances during violent protests at the Gaza-Israel border last month.

The article stated, as if it’s a fact, Gaza Health Ministry claims that Israel killed Abu Thuraya, and failed to provide the IDF response to the incident, leaving readers with a version based entirely on the unsubstantiated claims by Hamas officials.

 

This one-sided account was especially troubling considering that the IDF issued a report on the incident several days before the story was published which raised serious questions about the Hamas version.  (Several days later, a top IDF general issued a stronger denial, stressing that “there was no basis” for reports that Israeli snipers targeted the wheelchair-bound Palestinian amputee.)

We contacted the office of the Daily Mail readers’ editor, who eventually upheld our complaint.  They inserted the word “reportedly” before “shot” in the first sentence underlined in red above. They also  added these new sentences reflecting the IDF statement:

On December 18, the Israeli army said it had conducted an investigation, according to which it was ‘impossible to determine whether Abu Thurayeh was injured as a result of riot dispersal means or what caused his death’.

‘No live fire was aimed at Abu Thurayeh,’ the army said in a statement

The military said its investigation was hindered because Palestinian authorities did not share the details of the man’s injuries.

‘Despite numerous IDF requests for information, no precise details or conclusions regarding Abu Toriya’s (sic) injuries were received. If additional details will be received, they will be examined and studied,’ the army spokesperson said. 

On Dec. 20th, UK Media Watch prompted a similar correction to a story about Abu Thuraya published at the Independent.

Related Articles