Author Archives

Adam Levick

UKMW prompts correction to Times of London claim Sharon visited “al-Aqsa Mosque”

As we explained in our complaint to Times editors, the language used by their reporter erroneously suggests that then opposition leader Ariel Sharon visited a uniquely ‘Muslim’ holy site, when in fact his 34 minute tour was to the Temple Mount (Judaism’s holiest site).  Though al-Aqsa Mosque is located within the larger Temple Mount compound, Sharon did not visit the mosque itself.

Why do so many journalists peddle the lie that Tel Aviv is the capital of Israel?

The repeated media lie that ‘Tel Aviv is Israel’s capital’ represents a broader UK media pattern of what we call ‘advocacy journalism’: the belief held by many reporters that they have a moral duty (in the spirit of ‘comforting the afflicted and afflicting the powerful’) to advocate on behalf of Palestinians and give credence to their narrative, a duty which transcends their ethical responsibilities as professional journalists to be objective and tell the truth.  

Daily Mail gratuitously highlights “orthodox Jewish” faith of Londoners accused of assault

Would the Daily Mail ever describe an attack in London by black men on a Jewish man as a ‘black attack’ or highlight the attacker’s skin colour in the headline?  Unless there’s recently been a spate of such acts of violence in London by orthodox Jews, we fail to see why the religion of these alleged attackers is pertinent to the story at all.  

UKMW prompts Daily Mail to remove word “tentacles” in reference to pro-Israel group in UK

Following our complaints to Daily Mail editors, we received a reply from the journalist who wrote the piece, apologising for using the word “tentacles” to describe the influence of a pro-Israel group in the UK. He explained that he was unfamiliar with its antisemitic associations and informed us that the word would be removed from the op-ed. 

UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

A Guardian editorial claimed that Israel has ‘banned’ Arab political parties. In fact, as we noted in a complaint to editors, though there was, in 2009, a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties due to allegations they supported terrorism, the Israeli Supreme Court overturned the ‘ban’ only two weeks later, before it could go into effect.  The Guardian upheld our complaint and issued a correction.

Mahmoud Abbas’s Guardian op-ed illustrates the dishonesty of the ‘Palestinian narrative’

Beyond the specific lies and distortions in Abbas’s Guardian op-ed lay a broader one: that Palestinians are victims who possess no moral agency and that Palestinian leadership shares no responsibility for their people’s suffering.  It’s not merely unfair to assigned exclusive blame to Israel for every conceivable Palestinian failure, but also suggests a fundamental flaw in the Palestinian national movement. 

Guardian suggests existence of Haredi-only Israeli hospitals

The Guardian’s suggestion that there are haredi-only hospitals is just absurd, as anyone familiar with Israeli hospitals would surely know.  Whilst Bikur Cholim Hospital in Jerusalem likely treats a large number of Haredim (due to its close proximity to Haredi neighborhoods), like all Israeli hospitals, it treats all patients who come through its doors, regardless of religious background. 

Guardian frames university’s stance against racism as “censorship” by the Israel lobby

The Guardian frames events at the University of Manchester not as a reasonable attempt to avoid creating a hostile environment for Jewish students, but through the predictable lens suggesting the nefarious influence of a free-speech stifling ‘Israel lobby’, a distortion which speaks volumes about the media group’s continuing double standards when covering allegations of antisemitism. 

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.