Author Archives

Adam Levick

UKMW prompts Daily Mail to remove word “tentacles” in reference to pro-Israel group in UK

Following our complaints to Daily Mail editors, we received a reply from the journalist who wrote the piece, apologising for using the word “tentacles” to describe the influence of a pro-Israel group in the UK. He explained that he was unfamiliar with its antisemitic associations and informed us that the word would be removed from the op-ed. 

UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

A Guardian editorial claimed that Israel has ‘banned’ Arab political parties. In fact, as we noted in a complaint to editors, though there was, in 2009, a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties due to allegations they supported terrorism, the Israeli Supreme Court overturned the ‘ban’ only two weeks later, before it could go into effect.  The Guardian upheld our complaint and issued a correction.

Mahmoud Abbas’s Guardian op-ed illustrates the dishonesty of the ‘Palestinian narrative’

Beyond the specific lies and distortions in Abbas’s Guardian op-ed lay a broader one: that Palestinians are victims who possess no moral agency and that Palestinian leadership shares no responsibility for their people’s suffering.  It’s not merely unfair to assigned exclusive blame to Israel for every conceivable Palestinian failure, but also suggests a fundamental flaw in the Palestinian national movement. 

Guardian suggests existence of Haredi-only Israeli hospitals

The Guardian’s suggestion that there are haredi-only hospitals is just absurd, as anyone familiar with Israeli hospitals would surely know.  Whilst Bikur Cholim Hospital in Jerusalem likely treats a large number of Haredim (due to its close proximity to Haredi neighborhoods), like all Israeli hospitals, it treats all patients who come through its doors, regardless of religious background. 

Guardian frames university’s stance against racism as “censorship” by the Israel lobby

The Guardian frames events at the University of Manchester not as a reasonable attempt to avoid creating a hostile environment for Jewish students, but through the predictable lens suggesting the nefarious influence of a free-speech stifling ‘Israel lobby’, a distortion which speaks volumes about the media group’s continuing double standards when covering allegations of antisemitism. 

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.

UKMW prevails over Daily Mirror – editors agree to take down misleading photo essay

We complained to Daily Mirror editors, arguing that readers were grossly misled by their decision to recycle a story from four years ago and published it as if it were current.  After several emails to editors without a response, we complained to Independent Press Standards Organisation (IPSO) under the terms of the accuracy clause of the Editors’ Code.  IPSO gave the Daily Mirror an opportunity to respond to our complaint, but editors chose not to dispute our claim, and agreed to our request that they remove the entire photo series.  

Guardian ignores antisemitism study which challenges one of their cherished beliefs

What do true free thinkers do when presented with new information contradicting their most cherished beliefs? They carefully consider the new information and adapt their views accordingly. What do rigid, closed-minded thinkers do when presented with new information contradicting their most cherished beliefs?  They ignore the new information. The Guardian falls into the latter category.

Indy slams Israel’s ‘continuing’ arming of Burma, but omits fact there’s been no major sales since 2011

To recap:

The Indy runs a story focusing exclusively on Israeli arms sales to the Myanmar government.
The Indy contextualises the story in a  manner suggesting an anti-Muslim racist motive.
The Indy fails to note that these sales represent less than 1% of total international arms sales to Myanmar over the last six years.
The Indy fails to acknowledge that there haven’t been any major Israeli arms sales to Myanmar since 2011.