Category: Corrections

UKMW prompts Times of London correction to claim E. Jerusalem Palestinians have ‘no political rights’.

An article in the Sunday Times on US recognition of Jerusalem as Israel’s capital included the false claim that east Jerusalem Palestinians, who are permanent residents but not citizens, have “no political rights”. After communication with UKMW, editors agreed to amend the passage to reflect the fact that east Jerusalem Palestinians have the right to vote in local elections and to run for city council.

As US recognises Jerusalem as capital, UKMW prompts correction to FT claim Tel Aviv is capital

K Media Watch and CAMERA have prompted countless corrections on the same inaccuracy – the claim that Tel Aviv is Israel’s capital. However, it’s particularly interesting that on Thursday, the day in which Donald Trump’s impending decision to officially recognize Jerusalem as Israel’s capital was the big story, the Financial Times joined the list of media outlets who’ve made some version of this error.

UKMW prompts correction to Times of London claim Sharon visited “al-Aqsa Mosque”

As we explained in our complaint to Times editors, the language used by their reporter erroneously suggests that then opposition leader Ariel Sharon visited a uniquely ‘Muslim’ holy site, when in fact his 34 minute tour was to the Temple Mount (Judaism’s holiest site).  Though al-Aqsa Mosque is located within the larger Temple Mount compound, Sharon did not visit the mosque itself.

Why do so many journalists peddle the lie that Tel Aviv is the capital of Israel?

The repeated media lie that ‘Tel Aviv is Israel’s capital’ represents a broader UK media pattern of what we call ‘advocacy journalism’: the belief held by many reporters that they have a moral duty (in the spirit of ‘comforting the afflicted and afflicting the powerful’) to advocate on behalf of Palestinians and give credence to their narrative, a duty which transcends their ethical responsibilities as professional journalists to be objective and tell the truth.  

UKMW prompts Daily Mail to remove word “tentacles” in reference to pro-Israel group in UK

Following our complaints to Daily Mail editors, we received a reply from the journalist who wrote the piece, apologising for using the word “tentacles” to describe the influence of a pro-Israel group in the UK. He explained that he was unfamiliar with its antisemitic associations and informed us that the word would be removed from the op-ed. 

UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

A Guardian editorial claimed that Israel has ‘banned’ Arab political parties. In fact, as we noted in a complaint to editors, though there was, in 2009, a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties due to allegations they supported terrorism, the Israeli Supreme Court overturned the ‘ban’ only two weeks later, before it could go into effect.  The Guardian upheld our complaint and issued a correction.

UKMW prevails over Daily Mirror – editors agree to take down misleading photo essay

We complained to Daily Mirror editors, arguing that readers were grossly misled by their decision to recycle a story from four years ago and published it as if it were current.  After several emails to editors without a response, we complained to Independent Press Standards Organisation (IPSO) under the terms of the accuracy clause of the Editors’ Code.  IPSO gave the Daily Mirror an opportunity to respond to our complaint, but editors chose not to dispute our claim, and agreed to our request that they remove the entire photo series.