What did the Economist erase from its picture of ‘occupation’?

The Economist is currently promoting a seven-part “special report” titled “Six days of war, 50 years of occupation”. The online version of the unattributed sixth installment goes under the title “The half-life on an occupied Palestine”. The article, quite predictably, solely blames Israel for the occupation and suggests that Palestinians have no responsibility for the ongoing conflict

A predictable view of Jerusalem from the BBC’s ‘Man in the Middle East’

On May 18th listeners to BBC Radio 4 heard the fourth part in Jeremy Bowen’s series of programmes ‘Our Man in the Middle East’. Titled ‘Jerusalem’, the programme is both rambling and predictable, with Bowen’s portrayal of the city focusing on blood, violence, religion, power and nationalism at the expense of any mention of its diversity and eclectic coexistence.

The Guardian presents an ideal view of Hamas

I do understand Sarah Helm’s desire to paint Hamas in a positive light in her May 19 article at the Guardian. I too wish that their intentions were as positive as she seems determined to present them as being; peace between Israel and the Palestinians – the magical goal that every politician yearns for – would be so much more easily attainable.

Reviewing a BBC Six Day War backgrounder

Fifty years ago today, the build-up of events that led to the Six Day War had already begun. After fourteen Palestinian terror attacks had been carried out with Syrian support since April 7th, Prime Minister Levi Eshkol warned Syria of retaliation on May 13th 1967. In this post, we investigate how those events portrayed to BBC’s audiences.

Contrary to Financial Times claim, Hamas did NOT drop call for destruction of Israel

When you look past the verbal acrobatics – within a document designed merely to improve their public relations – you can’t escape the fact that when you support “armed resistance” whilst rejecting “any alternative to the full and complete liberation of Palestine, from the river to the sea” you are, by definition, calling for the complete destruction of the Jewish state.

Omissions in the BBC’s report on terrorist’s ‘hunger strike’ nosh

On May 8th the BBC News website’s Middle East page published an article – titled “Palestinian hunger strike leader Barghouti ‘filmed eating’. The article gives generous amplification to statements from interested parties and even before they clicked on the link, BBC audiences were informed that ‘Marwan Barghouti’s wife says the surveillance footage released by Israel’s prison service is “fake”‘.

The Guardian’s Tareq Baconi urges us to talk to Hamas.

The Guardian’s Tareq Baconi wishes us “to talk to Hamas” urging that now is the time due to Hamas’ new Document of General Principles which, he writes, “supports the creation of a sovereign Palestinian state based on the 1967 borders”. As we argued, this document is a sham meant to trick the gullible and aid those desperate to push the Palestinian cause.

BBC coverage of new Hamas document: World Service radio

Reports that appeared on the BBC News website on May 2nd clarified to audiences that Hamas itself had said that their new document launched in Qatar does not replace the terror group’s 1988 Charter. Nevertheless, the BBC World Service radio programme includes the inaccurate heading “Hamas Presents New Charter”.