Tag: Delegitimization

As US recognises Jerusalem as capital, UKMW prompts correction to FT claim Tel Aviv is capital

K Media Watch and CAMERA have prompted countless corrections on the same inaccuracy – the claim that Tel Aviv is Israel’s capital. However, it’s particularly interesting that on Thursday, the day in which Donald Trump’s impending decision to officially recognize Jerusalem as Israel’s capital was the big story, the Financial Times joined the list of media outlets who’ve made some version of this error.

Could everything the Guardian tells you about Israel’s “most right wing government ever” be wrong?

There is a clear picture being presented by the Guardian, whereby the Israeli government is becoming more and more extreme, making life for Israel Arabs a misery with no prospects for improvement. But is this really true? An examination of the record of this government reveals a very different picture – this much maligned government has actually done a very significant amount to improve the lives of Israeli Arabs.

Why do so many journalists peddle the lie that Tel Aviv is the capital of Israel?

The repeated media lie that ‘Tel Aviv is Israel’s capital’ represents a broader UK media pattern of what we call ‘advocacy journalism’: the belief held by many reporters that they have a moral duty (in the spirit of ‘comforting the afflicted and afflicting the powerful’) to advocate on behalf of Palestinians and give credence to their narrative, a duty which transcends their ethical responsibilities as professional journalists to be objective and tell the truth.  

Israel is not a uniquely bad country. Guardian coverage of Israel is uniquely bad journalism.

Israel, and only Israel, is judged exclusively by a list of its (perceived and real) flaws. With remarkable confidence, journalists throw together opinions, a few stories, select quotes, and feelings of impending doom – and hey presto, Israel is demonised. Israel is not a uniquely bad country. Journalism about Israel is often uniquely bad journalism

UKMW prompts Guardian correction on claim Israel ‘banned’ Arab parties

A Guardian editorial claimed that Israel has ‘banned’ Arab political parties. In fact, as we noted in a complaint to editors, though there was, in 2009, a decision by the Israel Central Elections Committee to bar two Israeli Arab parties due to allegations they supported terrorism, the Israeli Supreme Court overturned the ‘ban’ only two weeks later, before it could go into effect.  The Guardian upheld our complaint and issued a correction.

Mahmoud Abbas’s Guardian op-ed illustrates the dishonesty of the ‘Palestinian narrative’

Beyond the specific lies and distortions in Abbas’s Guardian op-ed lay a broader one: that Palestinians are victims who possess no moral agency and that Palestinian leadership shares no responsibility for their people’s suffering.  It’s not merely unfair to assigned exclusive blame to Israel for every conceivable Palestinian failure, but also suggests a fundamental flaw in the Palestinian national movement. 

Guardian suggests existence of Haredi-only Israeli hospitals

The Guardian’s suggestion that there are haredi-only hospitals is just absurd, as anyone familiar with Israeli hospitals would surely know.  Whilst Bikur Cholim Hospital in Jerusalem likely treats a large number of Haredim (due to its close proximity to Haredi neighborhoods), like all Israeli hospitals, it treats all patients who come through its doors, regardless of religious background. 

Guardian frames university’s stance against racism as “censorship” by the Israel lobby

The Guardian frames events at the University of Manchester not as a reasonable attempt to avoid creating a hostile environment for Jewish students, but through the predictable lens suggesting the nefarious influence of a free-speech stifling ‘Israel lobby’, a distortion which speaks volumes about the media group’s continuing double standards when covering allegations of antisemitism. 

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.

UKMW prevails over Daily Mirror – editors agree to take down misleading photo essay

We complained to Daily Mirror editors, arguing that readers were grossly misled by their decision to recycle a story from four years ago and published it as if it were current.  After several emails to editors without a response, we complained to Independent Press Standards Organisation (IPSO) under the terms of the accuracy clause of the Editors’ Code.  IPSO gave the Daily Mirror an opportunity to respond to our complaint, but editors chose not to dispute our claim, and agreed to our request that they remove the entire photo series.