Tag: Gaza Strip

British media pummel Israel with some of the most biased headlines since 2014

These headlines illustrate the failure of journalists and their editors to frame articles in a manner which focuses primarily on Hamas and Islamic Jihad violence and evokes sympathy for Israeli terror victims and the southern communities which are constantly on the receiving end of such attacks. The story they wish to tell demands that facts be molded to conform to the desired David vs Goliath narrative, operates from an assumption that Palestinians lack agency and that the only party in the conflict that matters is Israel.  The facts may change, but the story remains the same.

Guardian suggests equivalence between President Rivlin’s ‘greater Israel’ and Gaza protest leader’s ‘No Israel’

The Guardian’s comparison between the views of Israeli President Reuven Rivilin and those of chief Gaza protest organiser Ahmad Abu Artema is highly misleading. Unlike Abu Artema, who believes in a one-state scenario which ends Israeli sovereignty, Rivlin champions the idea of an Israeli annexation of the West Bank with Israelis and Palestinians living side by side under Israeli sovereignty and Palestinians being granted full Israeli citizenship. Abu Artema wants to end Israeli sovereignty. Rivlin wants to expand Israeli sovereignty.

Sky News clip on Gaza riots fails to challenge multiple false claims

In a mere one minute and twenty seconds, the Sky News clip accurately capsulizes the media’s continuous credulity when faced with Palestinian soundbites that echo the narrative of proscribed terror groups – representative of a broader institutional failure to contextualise coverage of events in the region by reminding news consumers of the malevolent aims of the Hamas tyrants who rule Gaza.

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.

UKMW prevails over Daily Mirror – editors agree to take down misleading photo essay

We complained to Daily Mirror editors, arguing that readers were grossly misled by their decision to recycle a story from four years ago and published it as if it were current.  After several emails to editors without a response, we complained to Independent Press Standards Organisation (IPSO) under the terms of the accuracy clause of the Editors’ Code.  IPSO gave the Daily Mirror an opportunity to respond to our complaint, but editors chose not to dispute our claim, and agreed to our request that they remove the entire photo series.  

What did the Economist erase from its picture of ‘occupation’?

The Economist is currently promoting a seven-part “special report” titled “Six days of war, 50 years of occupation”. The online version of the unattributed sixth installment goes under the title “The half-life on an occupied Palestine”. The article, quite predictably, solely blames Israel for the occupation and suggests that Palestinians have no responsibility for the ongoing conflict

The Guardian presents an ideal view of Hamas

I do understand Sarah Helm’s desire to paint Hamas in a positive light in her May 19 article at the Guardian. I too wish that their intentions were as positive as she seems determined to present them as being; peace between Israel and the Palestinians – the magical goal that every politician yearns for – would be so much more easily attainable.