Tag: Gaza

UKMW prompts correction to Indy claim that ‘Israel killed’ Mohammed al-Durah

An Independent article on the death of a Palestinian man on the Gaza border, during clashes with Israeli soldiers last month, included a passage suggesting that his death evokes Israel’s “killing”, in 2000, of a 12 year old Palestinian boy named Mohammed Al Durah. However, the article erroneously suggested that Israel’s responsibility for the young boy’s death was an indisputable fact.

UKMW prompts correction to Daily Mail article accepting Hamas claim “Israel killed” Ibrahim Abu Thuraya

UK Media Watch prompted a correction to a Daily Mail article which reported, as if it’s a fact, Gaza Health Ministry claims that Israel killed Ibrahim Abu Thuraya during violent protests on the Gaza border last month. The new article has several additional sentences outlining the IDF statement which casts serious doubt about these Palestinian claims.

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.

UKMW prevails over Daily Mirror – editors agree to take down misleading photo essay

We complained to Daily Mirror editors, arguing that readers were grossly misled by their decision to recycle a story from four years ago and published it as if it were current.  After several emails to editors without a response, we complained to Independent Press Standards Organisation (IPSO) under the terms of the accuracy clause of the Editors’ Code.  IPSO gave the Daily Mirror an opportunity to respond to our complaint, but editors chose not to dispute our claim, and agreed to our request that they remove the entire photo series.  

Independent revives 2006 Gaza Beach libel

Though most articles which refer to the 2006 Gaza beach incident now refer to the cause as ‘disputed’, an article in The Independent written by Bethan McKernan published on August 1st reported that the girl, now 23, has graduated college, and provided background on the incident which takes practically as a given that Israel was to blame. 

London medical journal again levels false accusations against Israel.

The Lancet has demonstrated over the course of many years that it has little interest in exploring the impact on Gaza’s healthcare of Palestinian factional disputes, as well as Hamas’s decision to use limited resources to fund rockets and terror tunnels rather than medicine and hospitals.  It prefers instead to impute causality to Israel for all conceivable Palestinian health deficiencies – those real and imagined.

Misleading headlines at Guardian and Financial Times

We emailed Financial Times editors, noting that, five paragraphs down in the article, we’re told that Israel was not included in the report which ranked Dubai first in Mid-East start-ups. Of course, Israel leads the Mid-East in start-ups, and in fact has the 5th highest number of startup companies than any other country in the world. So, the headline’s claim that “Dubai leads the Middle East in start-ups” is simply not accurate.