Tag: Independent

Guardian and Independent parrot Hamas talking points on “Great Return March”.

The fact that 10 out of the 16 Palestinians killed since Friday have been verified by the IDF as members of terrorist groups, or that the border protests have included the throwing of Molotov cocktails, the planting of EIDs and – in at least two cases – shots fired at Israeli forces hasn’t hampered the desired media narrative: a ‘disproportionate’ Israeli response to ‘peaceful’ Palestinian protesters.

Will media report on investigation’s conclusion that Ibrahim Abu Thuraya was NOT killed by IDF snipers?

Though we may never learn what caused Ibrahim Abu Thuraya’s death on the Gaza border last December, the media’s immediate rush to judgement – presuming Israeli guilt whilst ignoring evidence undermining such accusations – once again demonstrates their institutional failure to subject Palestinian claims to the same degree of skepticism and critical scrutiny that Israeli claims are almost always subjected to.

Indy falsely claims Fatah was founded by Arafat to merely ‘create a Palestinian state’.

The claim by the Indy journalist that Fatah as founded to promote the creation of a Palestinian state shouldn’t be seen as merely a one-off factual error, but, rather, an example of a larger media pattern of casting Palestinians as the reasonable party in the dispute by obfuscating undeniable evidence demonstrating their long history of terror, extremism, and rejectionism.

Contrary to Robert Fisk’s claim, Israel did offer Arafat at least 95 percent of the West Bank

Contrary to Robert Fisk’s claim, Yasser Arafat was offered was a contiguous state encompassing Gaza, east Jerusalem and considerably more than 90 percent of the West Bank. And, it’s not the “American media” making this “claim”. It’s three of the principle players during negotiations – Bill Clinton, his chief peace negotiator Dennis Ross and Martin Indyk, then the US Ambassador to Israel.

UKMW prompts correction to Indy article on Iranian drone incident which omitted…the DRONE

In initial reports on Sunday and Monday, following hostilities on Saturday between Israel and Syria, the Iranian drone (which violated Israeli air space and caused the incident) wasn’t included in the headline and only appeared further in the article.  However, a recent report in the Independent went a step further, omitting the drone altogether in both the headline and the text. 

Ben White tries to refute fact that 99% of Palestinian “refugees” are NOT real refugees

There are good humanitarian-based arguments for maintaining current UNRWA funding until a long-term solution can be found, but there can be no serious argument to maintain the fiction that there are over 5 million actual Palestinian refugees and that these non-refugees of Palestinian descent should be “repatriated” to a place they never once stepped foot. 

Contrary to media claims, BDS activists are not “human rights” activists

It is entirely logical for Israel to not allow BDS activists into the country. It is not because they are documenting human rights violations – human rights organisations work freely in Israel. It is because they have made the choice to join a movement whose stated aim is to harm Israel. Why do such people have the right to enter the country they seek to harm?

UK media airbrush Abbas’s anti-Jewish remarks from report on PLO conference.

The low lights of a diatribe against the world in Ramallah last night by the Palestinian “president”, who today celebrated the 12th year of a 4 year term, included his characterisation of Israel as a European “colonialist project, which has nothing to do with the Jews”. Thus far, among UK media outlets, only The Telegraph covered Abbas’s speech. However, their article ignored his antisemitic smear.

UKMW prompts correction to Indy claim that ‘Israel killed’ Mohammed al-Durah

An Independent article on the death of a Palestinian man on the Gaza border, during clashes with Israeli soldiers last month, included a passage suggesting that his death evokes Israel’s “killing”, in 2000, of a 12 year old Palestinian boy named Mohammed Al Durah. However, the article erroneously suggested that Israel’s responsibility for the young boy’s death was an indisputable fact.

Indy story on Gaza student “denied” visa to study in UK riddled with distortions

An article in the Independent suggests that Israel denied a travel visa for a 28-year-old Gaza student who was due to begin a masters programme at Goldsmiths, University of London in Oct. However, UK Media Watch contacted a spokesperson at COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), who denied the claim and clarified that the student’s visa was approved for the date requested by the Palestinian Civil Authority.

Indy slams Israel’s ‘continuing’ arming of Burma, but omits fact there’s been no major sales since 2011

To recap:

The Indy runs a story focusing exclusively on Israeli arms sales to the Myanmar government.
The Indy contextualises the story in a  manner suggesting an anti-Muslim racist motive.
The Indy fails to note that these sales represent less than 1% of total international arms sales to Myanmar over the last six years.
The Indy fails to acknowledge that there haven’t been any major Israeli arms sales to Myanmar since 2011.