Tag: Times of London

UKMW prompts corrections at Times of London and The Irish News to false Syria “attack” claims.

Following communication with UK Media Watch, Times of London corrected a story from that day which erroneously claimed that Syrian air defences responded to an Israeli missile attack over Homs that targeted Shayrat airbase.  As we noted in our post that day, it turned out that a false alarm led to Syrian air defense missiles being fired overnight and there was no fresh attack on Syria of any sort. 

UK media airbrush Abbas’s anti-Jewish remarks from report on PLO conference.

The low lights of a diatribe against the world in Ramallah last night by the Palestinian “president”, who today celebrated the 12th year of a 4 year term, included his characterisation of Israel as a European “colonialist project, which has nothing to do with the Jews”. Thus far, among UK media outlets, only The Telegraph covered Abbas’s speech. However, their article ignored his antisemitic smear.

UK media ignore Abbas’s accusation that Jews are liars by nature

During his speech in Istanbul, Mahmoud Abbas not only claimed that Jews fabricate their history in the land – reinforcing the Palestinian lie that Jews have no connection to Jerusalem – but that Jews are liars by nature. Remarkably, even UK media outlets which covered Abbas’s Istanbul address and cited some of his remarks (such as the Guardian, Telegraph and Times of London) managed to ignore the antisemitic part.

UKMW prompts Times of London correction to claim E. Jerusalem Palestinians have ‘no political rights’.

An article in the Sunday Times on US recognition of Jerusalem as Israel’s capital included the false claim that east Jerusalem Palestinians, who are permanent residents but not citizens, have “no political rights”. After communication with UKMW, editors agreed to amend the passage to reflect the fact that east Jerusalem Palestinians have the right to vote in local elections and to run for city council.

UKMW prompts correction to Times of London claim Sharon visited “al-Aqsa Mosque”

As we explained in our complaint to Times editors, the language used by their reporter erroneously suggests that then opposition leader Ariel Sharon visited a uniquely ‘Muslim’ holy site, when in fact his 34 minute tour was to the Temple Mount (Judaism’s holiest site).  Though al-Aqsa Mosque is located within the larger Temple Mount compound, Sharon did not visit the mosque itself.

Times of London corrects, Guardian still misleads on EL AL sex discrimination story

A Jerusalem court recently ruled in favor of a female passenger who sued El Al when she was asked by a flight attendant to move seats at the behest of an ultra-Orthodox man. She was not forced to move seats, but was merely asked – a request the court still found to be illegal. Nonetheless, reports by Times of London and the Guardian botched this crucial detail.

UKMW prompts Times of London correction to article erasing Jewish ties to Gush Etzion

As we explained in a subsequent complaint to Times editors, the Gush Etzion main communities were founded before 1948, in the 1920s and 1930s, on land legally purchased by Jews.  Jews living at the original Kibbutzim were killed during the 1929 Arab riots, then re-established and destroyed again during Arab revolt of 1936-1939. Though the communities were re-established in the 1940s, they were again destroyed by Arabs fighters during the 1948 war.

Art at Banksy’s Bethlehem Hotel gives lie to media claim he merely seeks ‘dialogue’

Whilst nobody familiar with Banksy would be surprised by his use of imagery associated with classic antisemitism, it’s troubling that journalists who pride themselves on critically scrutinising every Israeli claim didn’t challenge the pro-Palestinian artist when he floated the risible claim that his latest project was benignly designed to promote dialogue.

UKMW prompts 2nd correction in 2 weeks to Times of London claim Tel Aviv is Israel’s capital

Though most countries don’t recognize Jerusalem as the capital (for diplomatic reasons pertaining the peace process), Israel declared Jerusalem its capital in 1949 (only ‘West’ Jerusalem until 1967) and the Knesset, Supreme Court, Prime Minister’s Office, Bank of Israel and most government ministries are located in the city. So, it would seem intuitive for journalists and editors – whatever their views regarding the political issues at play – would use the word “Jerusalem” to convey this simple fact to readers.