Sky News Arabia

Sky News Arabia refers to Palestinian terrorist as a “political prisoner”


A video piece at Sky News Arabia –  a joint venture between the UK-based Sky News and Abu Dhabi Media Investment Corporation – highlighted official Palestinian Authority statistics on Palestinian prisoners/detainees/captives* in Israel.

Screenshot from Sky News Arabia video

Two of those prisoners highlighted, Nael Barghouthi and Kareem Younes, were presented respectively as the “longest serving political prisoner in the world” (in prison for 39 years) and the “longest serving Palestinian prisoner” (in prison for 35 years.)

However, the piece failed to mention the crimes of Barghouthi and Younes – an omission that could leave the impression their punishments were excessive – or, in the case of Barghouthi, that he was imprisoned merely for expressing his “political” beliefs. The truth is that both prisoners were convicted of murder.

Another problem is the video’s presentation of Younes as a prisoner of “the Occupation”.  We’re told (at 01:28) that Younes “enters his 36th year in the Occupation’s prisons”.

First, Younes is an Arab citizen of Israel, not a West Bank Palestinian. And, he murdered Bromberg at a location within the Green Line. So, in what possible sense can he be referred to as a prisoner of “the occupation”?  Evidently, according to Sky News Arabia, even Arab citizens of Israel are being “occupied” – representing the adoption of the radical terminology associated with terrorist groups, like Hamas, who view any Jewish presence in the region as an illegal “occupation”.

*The Arabic word “Aseer” could mean both captive and prisoner, and is often translated by Palestinian officials to “detainee”. This is unlike the word “Sajeen” that only means prisoner. “Aseer” is much more common in the Palestinian discourse than the second – In the video it is mentioned 13 times (plus one in the name of the Palestinian commission providing the statistics), whilst “Sajeen” is mentioned only once (with regards to Younes, although the writing also calls him “Aseer”) .

**See more posts about errors and distortions by Sky News Arabia herehere, here, here, here, here and here.

Research and writing by CAMERA Arabic. Edited by UK Media Watch.

Related Articles

7 replies »

  1. “a joint venture between the UK-based Sky News and Abu Dhabi Media Investment Corporation”

    Is Bat Yeor’s much-mocked concept of “Eurabia” coming to pass?

  2. “adoption of the radical terminology associated with terrorist groups, like HAMAS, who view any Jewish presence in the region as an illegal “occupation”.

    Nope. It is mainstream in the Palestinian education system in Gaza and the P.A. It is integral to the Palestine Liberation Organisation formed in 1963, before the Six Day War in 1967.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.