Corrections

UKMW prompts Daily Express to retract article with multiple ‘Tel Aviv capital’ claims


Earlier today we complained to Daily Express editors about an article (“Furious Benjamin Netanyahu attacks Western allies over Iran sanctions – ‘Where are you?'”, July 8th) with four separate sentences falsely suggesting that Tel Aviv is Israel’s capital.

We pointed out that using Tel Aviv as a metonym for Israel creates the false impression that the city is the country’s capital, and that the Press Complaints Commission (the regulatory body for British newspapers and magazines that preceded IPSO) ruled in 2012 that it is wrong to do so.

To their credit, editors responded promptly, and took the rare step of removing the article from its website. Here’s what you now see when trying to open the link:

We’re not sure at this point if the article has been temporarily removed pending an edit, or if it was taken down for good.  Either way, it marks a positive trend within the British media whereby editors are far less inclined than they used to be to defend the counterfactual assertion that Tel Aviv is the capital of Israel.

Related Articles

 

11 replies »

  1. Israel, like any other nation, can identify anywhere they like as the capital, provided that place is legally within its borders. The problem with Jerusalem is that it isn’t.

  2. What you’re too stupid to understand is that Bibi is not a dictator, so he cannot set policy. Naftali Bennett has added this rejoinder: “all Israeli citizens have the right to equal citizenship, but there are “some parties and some individual MKs who oppose the existence of the State of Israel as the nation state of the Jewish people, and that I cannot accept.”

    Fortunately, Israel doesn’t and won’t accept input from mendacious rogue has-beens like the UK.